Nieuws

2012

Een beetje rusten in 't zonneke

De voorbije nacht heb ik heerlijk geslapen in de tipitent hoewel regendruppels op het tentzeil tokkelden. Vanmorgen om 5 uur kreeg  ik nog een gratis concert van fluitende vogels allerlei. Het was heerlijk wakker worden hier midden in de natuur! Vandaag zeer vlot kunnen fietsen door de vlaktes en genoten van de eerste zomerse temperatuur: 27°.  Onderweg een 70-jarige krasse dame ontmoet....ook op weg naar Compostela.  Na 104 km  -  rond 15u30 - toevallig een camping opgemerkt in Yzosse en impulsief  beslist om al te stoppen zodat ik mij nog rustig wat in de zon (voor mijn caravanneke) kon zetten.  Ik zit nu al heel dicht tegen de Spaanse grens op 100 km van Saint-Jean-Pied-de-Port. De plaats waar pelgrims uit heel Europa en  uit heel de wereld aankomen  om de zware caminodoortocht over de Pyreneeën te maken. Ik rust dus nog wat uit vanavond!

De voorbije dagen het gemak van de fiets-gps ervaren! Nergens staan sukkelen met de  kaart om ze open en terug dicht te vouwen  of om ze tegen de regendruppels te beschermen.

Slapen in een tipitent

Vandaag nog 940 hoogtemeters bijeen getrapt tot in  Cadillac en dan de vlakke, groene Landes ingereden. Het is een dagtocht van 122 km geworden. Vanavond halte gehouden in Moustey en op een camping een tipitent gevonden om in te overnachten. In die tent staat een echt bed ! Uitproberen dus!

Intussen heb ik een groter wordend ongemak onderweg op de fiets: zadelpijn! En daar is niks tegen te doen volgens ervaringsdeskundigen Wim en Wouter want  alle middeltjes zijn lapmiddeltjes. Tanden bijten dus! ( Een pelgrim moet kunnen afzien.)

2012

Mijn ritme gevonden en routine opgebouwd

Zondagmorgen 6/5 vertrokken in de regen maar na een uurtje is het voor de rest van de dag droog gebleven. Tegen  de westenwind in heb ik fors op de pedalen moeten duwen en mijn gps heeft 1940 hoogtemeters geregistreerd. Het werd een mooie route: van dorpje naar dorpje in een heuvelachtig landschap. 's Avonds halte gehouden in Valence (niet vd "route du soleil"!) op 25 km van Angoulème na een dagrit van 106 km. Een kamer gevonden met een vriendelijke gastvrouw die speciaal voor mij heeft gekookt.

Ik heb ondertussen mijn dagritme gevonden en 's avonds een vaste routine opgebouwd die me helpt om tot rust te komen. Altijd eerst het thuisfront kort contacteren en dan de bagage van mijn fiets halen. Na het douchen probeer ik wat orde in de chaos van mijn spullen te brengen: fietstassen uitpakken en opnieuw inpakken voor de volgende dag, kleding wassen, spullen drogen en aan eten zien te geraken. Daarna bereid ik mijn tocht van de volgende dag voor en schrijf ik in mijn dagboekje. Om 21u30 kruip ik onder zeil om 's morgens goed gerecupereerd rond 6u45 op te staan.

Vannacht was het koud en vochtig op mijn kamer en daardoor kon ik niet in slaap geraken. Oplossing: in mijn slaapzak gekropen en toch lekker warm gekregen.

Vandaag - maandag - een etappe van 121km gefietst met nogal wat lange klimmen (1684 hoogtemeters) maar ik doe het rustig aan. Lang moeten zoeken naar onderdak voor vannacht maar toch een chambre d'hôte gevonden in het dorpje Le Pizou. Ik voel me goed nu!  Ik kijk er al naar uit om hopelijk binnen een 3-tal dagen aan te komen in Saint-Jean-Pied-de-Port.

Ik ben nu 10 dagen onderweg en heb in totaal 1077 km gefietst.

Weer of geen weer!

Vandaag vlot gereden (110km)  tot op 15 km van Poitiers. Een stevige regenbui onderweg heeft me 1 uur oponthoud  bezorgd om te schuilen : er was geen doorkomen aan!  Maar er was regen voor de hele dag voorspeld....ik heb dus geluk gehad en  over slecht weer hoor je mij niet  klagen! Ergens onderweg even gestopt voor een babbel  met Franse pelgrims (te voet).  Vanavond  heb ik  een kamer gevonden in het dorpje Saint-Georges-lès-Baillargeaux.

1 week onderweg!

Mijn 6de etappe  gisteren (115km) was niet zwaar want: vlak landschap en weinig wind. Het was aangenaam fietsen door landelijke gebieden en tussen gele bloeiende akkers. Het doorkruisen van de stad Chartres verliep vrij moeilijk want er zijn nogal wat eenrichtingswegen waar je ook als fietser niet door mag rijden. De nacht heb ik doorgebracht in een caravan op een camping in het dorpje Morée. Mijn tentje opzetten vond de campinguitbater geen goed idee wegens te koud en te vochtig.

De fietsroute die ik volg loopt vooral langs departementale wegen zonder fietspad. Het is altijd opletten geblazen als een auto je in volle vaart voorbijsteekt. De Fransen zijn geen fietsers!

Compostela

De vele klimmetjes en de aanhoudende motregen hebben gemaakt dat de tocht vandaag  wat moeizamer is verlopen. Toch heb ik gemerkt dat de Loirestreek een mooi gebied is: ik fietste tussen kastelen en langs wijngaarden. In Tours  - gelegen aan de Loire - aangekomen vanavond (90 km) en  een kamer in de jeugdherberg gevonden. Ik merk dat er hier ook nogal wat Nederlanders logeren maar het zijn geen pelgrims. Die heb ik trouwens vandaag en gisteren niet meer tegengekomen.

Het is me  tot nu toe nog niet gelukt om foto's door te sturen maar ik blijf proberen!

Ik ben nu 1 week onderweg en heb 740 km op mijn teller staan.